Mașinile electrice sunt la mare căutare și de când a apărut Dacia Spring au început să conteze și prin clasamentele autohtone. Consistenta susținere financiară prin Programul Rabla Plus și mirajul încărcării gratuite la diferite stații nu sunt însă suficiente atuuri și pentru cei care parcă nu s-ar despărți atât de ușor de un motor termic. Tranziția către electrice n-a staționat mai deloc în halta propusă de vehiculele hybrid, o altă încercare fiind din partea mașinilor plug-in hybrid (PHEV), care încep să ofere o autonomie electrică din ce în ce mai consistentă. Au ele rostul lor, deși eu fixasem ca standard garantarea a măcar 100 kilometri fără niciun aport din partea propulsiei termice. Mazda promite 60 de kilometri în regim electric pentru CX-60, modelul său lung de 4,74 metri atrăgând atenția printr-un exterior atât de bine proporționat și conturat încât îi va sta bine pe șosea măcar până la final de veac. Îmbrăcat în alb capătă lejer statut de clasic, fiind o mașină pentru orice persoană care știe bine ce vrea și care își lasă din când în când imaginația să zburde nestingherită.

Mi-ar fi plăcut să găsesc mașina oferită de dealerul Casa Auto cu bateria încărcată complet ca s-o golesc cât pot de repede. Afișa la bord însă o autonomie de 8 kilometri, iar până am conectat telefonul mi s-a arătat că mașina asta știa să-mi regleze scaunul în funcție de înălțime. Abia ce îl potrivisem, dar nu puteam rata ocazia. S-a apucat de reglat și începeam să mă cam îndepărtez de parbriz. Tot mai departe, deja poziția nu-mi mai era prea familiară, iar când s-a oprit nu mă imaginam că voi porni la drum. Era o poziție comodă, piciorul drept nu era întins, nici brațele nu se agățau disperate să prindă volanul, poate ar fi meritat să încerc. Indecis fiind, am revenit la poziția mea, dar nu înainte să remarc reglajele electrice inclusiv pentru șezut și mai ales cel care ridică scaunul cu o cursă atât de lungă încât mult nu mai aveam și probabil atingeam cu capul plafonul vitrat.

Primii kilometri i-am parcurs în regim electric, raportul fiind cam kilometru pe kilometru, mai precis cum scădea un kilometru la autonomia electrică mai vedeam în plus un kilometru la kilometrajul total. Frâna trebuia apăsată mai cu simț de răspundere, mașina cântărind peste două tone, greutatea având însă o contribuție însemnată la stabilitatea pe șosea, unde direcția părea că-și ia informații direct de la nivelul solului pentru a fi atât de precisă. Suspensia răspundea fără cusur la imperfecțiunile drumului, iar după vreo zece kilometri am început să fiu sigur că aud și motorul pe benzină, aspirat, de 2,5 litri și 194 CP (peste 300 CP combinat cu motorul electric). Aveam să îl aud mai târziu și în modul SPORT, suna destul de răgușit, destul de grav, având o acuratețe de studio și concurând bine de tot cu excelentul sistem audio BOSE, de o calitate ireproșabilă, așa cum de altfel te și aștepți când vezi CX-60, când vezi o mașină precum CX-60. Emană eleganță, stil, emană pretenții justificate și direct proporțional onorate. Pielea albă din interior, inserțiile de lemn bej și de textil gri se armonizează pe portiere și pe bord se împacă de minune cu imensul display dreptunghiular.

Este o mașină frumoasă, elegantă, foarte bine dotată, cu foarte multe sisteme, cu materiale și finisări demne de segmentul premium, iar prețul modelului testat este de 65.890 de euro (TVA inclusă). N-aș ști pe loc să vă spun dacă merită fiecare bănuț în parte, n-am mers cu ea noaptea, nu m-am îndurat s-o duc pe coclauri pentru a-i testa tracțiunea integrală, n-am mers sportiv pe ploaie, pe șosea udă, n-am văzut-o cum se comportă pe zăpadă, pe gheață, dar parcă îți transmite că poate face orice vrei, numai să n-o pui să zboare. Și totuși de-i vei cere chiar va încerca să decoleze, asta fiind senzația când accelerezi în modul SPORT cu pedala la podea, că drumul a devenit dintr-o dată atât de fin de parcă ar mai rămâne în contact doar cu acel „puf” de pe anvelopele noi, însă dac-o fi să vedem cândva o mașină zburătoare să nu ne mire prea tare dacă va arăta precum CX-60.

După vreo treizeci de kilometri am sesizat că începea să crească autonomia bateriei. A ajuns până la 10 kilometri și atractiva mașină iar a început să ruleze electric. Pare a fi decisă să folosească motorul termic mai mult de nevoie. Prin oraș îl va trezi doar în zilele mult prea încărcate, în care recordul de kilometri ar fi în pericol. La drum lung, însă, nu vei sta cu grija găsirii unei stații de încărcare, iar dacă o găsești să nu fie prea ocupată, ci te vei bucura de tot ce-ți poate oferi CX-60. Iar lista este lungă…

Citiți și: Ce nu prea se spune despre mașinile autonome! Vor fi practic „imposibile” fără o „atingere” umană utilă!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *