Renault a știut foarte bine pe ce culoar să se așeze la startul electrificării. A trecut cu Zoe printr-un pionierat bine gestionat, iar cu Megane E-Tech mai face un consistent pas înainte. Megane hatchback a fost, cu o excepție – a doua generație, cu acel spate controversat -, un model bine desenat, bine proporționat, dar Megane E-Tech stabilește noi repere în istoria modelului și ridică ștacheta la un nivel ce a băgat în ședință competitorii.
Am tot zărit mașina în campania TV și chiar mi-a atras atenția. Mereu circumspect, am zis că au fost vânate cele mai bune cadre, cele mai bune unghiuri, dar după ce am tot dat câteva ture în jurul ei am început eu să vânez unghiuri pentru a-i găsi vreun cusur. Pare mai înaltă decât un hatchback obișnuit, dar poate la această impresie contribuie jantele de 20 de inch, care îi dau plusul de sportivitate pe care aveam să-l regăsesc din plin pe șosea.
Capota este sculptată de parcă ar fi brațele unui înotător în stilul fluture. Mașina împrăștie nu apă, nu despică valurile, ci lasă în urmă un curent de aer ce iese prin găurile laterale și tare s-ar mai mula pe portierele seducătoare, dar este împins discret spre spate pentru o înaintare care să nu dea de furcă autonomiei bateriei cu o capacitate de 60 kWh. N-am prea înțeles inserțiile aurii de dimensiuni generoase atât în față, cât și în spate, inserții care însă se încadrează cu „E”-ul de la E-Tech, „E” care în loc de bară verticală se bazează pe laturile din stânga rombului. Aceste laturi pot fi văzute și ca vârful unei săgeți și pe care le găsim pe imitația de furnir de pe portiere și de pe toată lățimea planșei de bord.
Am uitat să vă spun de imensul romb de pe capotă, care mi-a amintit că am fost frapat cu mulți ani în urmă, când, la un prestigios salon auto, noua generație Clio ce tocmai era lansată consideram că avea sigla de dimensiuni mult prea mari pentru mașina din clasa mică. „Îl vezi pe tipul îmbrăcat în costum și cu adidași roșii? El te poate lămuri”, mi s-a spus atunci, iar tipul respectiv era însuși Laurens Van Den Acker, designer care avea puțin timp de când fusese adus la Renault. El purta adidași la costum cu mulți ani înainte să devină o obișnuință, așa cum sigla de mari dimensiuni a devenit și ea de atunci o obișnuință.
La intrarea în Megane E-Tech Electric, mașină oferită la test de Casa Auto Iași, am atins cupola cu capul, scaunul fiind ridicat la maximum, dar parcă n-am intrat într-o mașină, ci parcă am deschis un laptop de ultimă generație sau ultimul model de tabletă. O tabletă cu o rezoluție excelentă, de dimensiuni mai mult decât generoase și orientată spre șofer ține loc de display central și este foarte receptivă la atingeri. Ai sub ea și butoane fizice, aranjate ca la Mercedes-Benz, și tot de la marca premium germană a împrumutat și schimbătorul de viteze. L-am confundat de două ori cu maneta pentru ștergătoare, dar nu sunt singurele interacțiuni cu Mercedes-Benz, ceea ce este un veritabil câștig pentru Megane E-Tech, o mașină plină de sisteme care mai de care mai utile. Să nu uit de oglinda retrovizoare care este o cameră ce oferă o claritate de invidiat, dar nu sunt obișnuit să mă uit în ochii celor aflați în mașina din spatele meu la semafor, așa că am folosit varianta clasică. Deși îngustă, luneta îmi oferea toată vizibilitatea de care aveam nevoie.
Normal, am conectat repede telefonul, am folosit Apple Car Play și am pornit motorul ce dezvoltă 220 CP. Nu v-am spus câte reglaje oferă scaunul șoferului, care se retrage singur când oprești motorul și deschizi portiera, dar nici al pasagerului nu se lasă mai prejos, pentru ambele fiind disponibile trei variante de masaj, însă prin meniul atât de bogat poți găsi multe setări și opțiuni la care nici nu te aștepți să le vezi pe o mașină din clasa compactă. Nu m-am așteptat să găsesc un sunet atât de curat oferit de instalația audio Harman Kardon, dar la multe nu m-am așteptat, însă Megane m-a surprins plăcut.
Mă voi lua însă cu vorba și vă spun acum că suspensia și direcția m-au dus cu gândul tot spre Mercedes-Benz. Suspensia am găsit-o bine echilibrată, rafinată la denivelări pronunțate, dar suficient de fermă pentru a ține mașina lipită de șosea, iar direcția o simțeam bine închegată în virajele abordate ceva mai sportiv. Am mers în mare parte a timpului în modul SPORT, am depășit tot ce-am vrut pe distanțe mici, dar doza de sportivitate nu și-o pierde nici pe COMFORT. Doar pe ECO este ceva mai liniștită, mod în care și consumul scade simțitor. Când n-am exagerat prea tare cu pedala de accelerație la podea, numărul de kilometri parcurși era mai mare decât al celor pierduți din autonomia afișată, ceea ce pentru mine era mulțumitor. Consumul mediu se cifra în jur de 17 kwh/100 km, dar la vitezele de prin oraș sunt convins că aș obține fără prea mare efort un consum mai bun.
Dar nu doar de Mercedes-Benz mi-a amintit Megane E-Tech, ci și de Leaf, de la Nissan, mai precis de e-Pedal. I-am spus în momentul testului că este „mașina cu o singură pedală” și cam așa se prezintă și Megane E-Tech. Dacă iei brusc piciorul de pe accelerație, frâna de motor este atât de eficientă de parcă ar fi frână de serviciu, așa că poți regla frânarea roților din accelerație, pedala de frână fiind doar pentru urgențe. Tot ce am spus este valabil la nivelul maxim de frânare regenerativă, nivel ce se stabilește cu ajutorul padelelor din spatele volanului.
Cu siguranță n-am amintit de o sumedenie de sisteme, pe unele nici nu le-am folosit, cum ar fi multitudinea de culori ambientale, cu decoruri de parcă ai traversa „Don Giovanni” de la clasic la modern, dar peste tot ce am găsit la Megane E-Tech Electric, model care prin Programul Rabla Plus costă 41.500 de euro (TVA inclusă), se situează plăcerea condusului. Este o mașină pe care o simți liberă, fără vreo opreliște, este o mașină care zburdă în voie, care se bucură de fiecare metru parcurs. Iar în mare parte din timp a avut un vânt puternic de înfruntat, care chiar în cele câteva ore de test și-a găsit să-și dea aere. Este o mașină care te cucerește și se lasă cucerită deopotrivă, cu un farmec ce îi va tulbura până și pe cei care nu văd cu ochi prea buni era electrificării!
Citiți și Prim contact cu Mazda CX-60: Pretenții justificate!