„În perioada sărbătorilor de iarnă, românii acordă o importanță tot mai mare produselor locale, tradiționale, atât din dorința de a sprijini economia locală, cât și pentru a se bucura de gusturile autentice ale copilăriei. Vinurile românești, de pildă, ocupă un loc special pe mesele festive, fiind preferate pentru calitatea lor și pentru legătura cu tradițiile viticole ale țării.
![](https://www.dragosgaspar.ro/wp-content/uploads/2024/12/470206320_991889609647222_8300212476574043346_n-1024x682.jpg)
Podgorii extrem de cunoscute, precum Dealu Mare, Drăgășani sau Panciu și Cotnari, ori crame mai mici, care pun mare accent pe trend-ul de produse artizanale (Jitar sau Gramma și, de ce nu?, Crama Teodor), sunt recunoscute pentru vinurile roșii și albe care completează perfect preparatele tradiționale precum sarmalele și friptura de porc.
În plus, băuturi precum țuica și pălinca provin adesea de la producători locali și sunt apreciate nu doar pentru savoare, ci și pentru autenticitatea lor. Consumul de produse românești reflectă o tendință în creștere, consumatorii punând accent pe origine, calitate și prospețime. Alegerea băuturilor autohtone este văzută și ca un mod de a celebra identitatea culturală și de a menține tradițiile vii.
Preferințele consumatorilor pentru sărbătorile de iarnă variază în funcție de gusturi și buget. Inclusiv în mediul urban, se observă o reîntoarcere la gusturile de demult, conform trend-ului de slow-food sau „from farm to fork”, cu accent pe produsele cu cât mai puține intervenții și cât mai locale. În plus, românii sunt atenți la buget, astfel încât promoțiile și ofertele sezoniere influențează în mare măsură deciziile de cumpărare.
![](https://www.dragosgaspar.ro/wp-content/uploads/2024/12/470473110_991889596313890_6468370586809068716_n-927x1024.jpg)
Astfel, băuturile alese pentru masa de sărbători reflectă o combinație între tradiție și modernitate, între preferințele locale și influențele externe, subliniind dorința românilor de a crea o atmosferă caldă, festivă și autentică”.
Conf. univ. dr. Cintia Colibaba, prodecan al Facultății de Horticultură USV Iași, cu competențe în oenologie, viticultură, ampelografie, valorificarea băuturilor.
Citiți și Test Autoplay – Nissan Qashqai facelift E-Power: Power la puterea e!