Am petrecut acum ceva vreme un Crăciun de poveste cu Duster, însă cu ultima versiune a căutatului SUV s-a brodit să merg la început de 2023. Jogger trebuia să fie primul model pe care să-l testez cu noua semnalistică Dacia, dar n-am avut răbdare până să fie disponibil, așa că amintitul statut i-a revenit lui Duster, înzestrat cu cele câteva detalii estetice care-l fac și mai atractiv.
Duster este deja un succes pe mai toate piețele, este mașina de la care ai cele mai mari așteptări când vezi noua siglă Dacia. De data aceasta chiar nu mi-am propus vreun obiectiv, ci doar să constat cât mai poate să surprindă acest model. L-am întâlnit într-o zi senină de ianuarie, cu un soare mult prea generos pentru începutul de an. Am profitat cumva de vremea călduroasă pentru ca drumurile să fie cât mai adecvate pentru o plimbare ceva mai tumultoasă pe alocuri, deși pelicula de noroi îmbibat cu apă poate crea neplăceri uneori.
Am găsit scaunul șoferului mult prea înălțat. Chiar am verificat dacă nu cumva mai am foarte puțin și ating tavanul cu capul. Mai era suficient loc, dar mi se părea prea înalt. L-am coborât și m-am pus în mișcare. Modelul oferit de concesionarul Casa Auto Valea Lupului era dotat cu motorul TCe pe benzină de 1,3 litri, ce dezvoltă 150 CP. Primele sute de metri mi-au amintit însă de primul Duster testat, dotat cu motor Diesel de 1,5 litri și 110 CP, și el tot cu tracțiune integrală nepermanentă. Atunci, primele trepte de viteză mi s-au părut cumplit de scurte. Practic, prima viteză era doar pentru a urni mașina, foarte bine se putea pleca de pe loc și cu a doua. Trebuia ajuns repejor în treapta a patra și de acolo totul devenea mult mai simplu.
Cam în aceiași termeni pot vorbi și acum. Primele trei trepte de viteze sunt scurte. Nu atât de scurte ca la modelul comparat, dar tot scurte. Pentru a sprinta nu e necesar doar să accelerezi, ci să schimbi un pic mai repede decât te-ai aștepta. M-am obișnuit însă repede și ajuns în a patra deja orizontul devenea tot mai larg și parcă și mai senin, iar în a cincea soluțiile urcau atât de mult pe turometru încât tu decizi dacă vrei să stabilești vreun record sau să te mulțumești cu puterea aflată sub talpa dreaptă. Am ales a doua variantă, am ajuns și în treapta a șasea doar ca să nu se simtă ignorată, iar mașina a sprintat repejor la 110 km/h și pe la 140-150 km/h rula de parcă toată șoseaua a ei era. N-am mers și mai repede, pelicula de care aminteam punând parcă pe nedrept stăpânire pe Iași și pe împrejurimile sale.
Duster rămâne la fel de prietenos și în interior. Instalația responsabilă de entertainment, cu un display generos, joacă un rol-cheie. Este rapidă, reacționează bine la atingeri, iar calitatea sunetului oferit este peste medie. M-am mulțumit cu ce livra fără să apelez la setări, telefonul s-a conectat imediat, iar de apreciat este și calitatea imaginilor oferite de camere. Îmi place în continuare dispunerea butoanelor de sub generosul display, de parcă ar fi puse pe o delicată tipsie toate fructele preferate sau de parcă ar fi clapele unui pian miniatural, ba chiar un clavecin cu miresme medievale dacă privesc mai jos. Mi-a fost atrasă atenția că baza capacului schimbătorului de viteze putea fi în aceeași culoare precum marginile celor trei mici cadrane răspunzătoare de climatizare, aflate în fața sa, dar poate că un astfel de detaliu este deja luat în calcul pentru următoarea generație Duster, care probabil va putea fi văzută pe străzi prin 2024.
N-am găsit cum se resetează consumul mediu. E destul de ascuns, însă prefer să am buton pentru dezactivarea ESP-ului decât să scotocesc ușor panicat prin setări când intru pe o porțiune de drum plină cu noroi, foarte alunecoasă, și numai de tăiat alimentarea n-aș avea nevoie… Uitasem cum am resetat la Renault Megane E-Tech Electric, o mașină spectaculoasă. La modelul pur electric trebuia ținută apăsată săgeata în jos câteva secunde, pe când la Duster era cea orientată în sus! Aproape de 9 la sută era când l-am văzut prima oară, dar am fost curios cât consumă numai prin oraș.
Am testat într-o nouă zi, ploioasă, mohorâtă, într-un trafic nu la oră de vârf, dar nici prea lejer, fără aer condiționat, însă mergând cu sistemul ECO activat tot printr-un buton ca o clapă și cu opțiunea AUTO a tracțiunii. Când l-am văzut scăzut sub 7,5 la sută mi-a fost suficient pentru mașina care prin Programul Rabla Clasic costă 21.980 de euro (cu TVA). Am apăsat din nou butonul, ECO a dispărut de pe cadranul de bord central, iar mașina a primit parcă un imbold invizibil, acel imbold plăcut cu care Duster știe mereu să surprindă!
Citiți și: Prima comandă ieșeană pentru primul model hybrid din istoria Dacia!