Prezentarea noului terminal T4 de la Aeroportul Internațional Iași, desfășurată marți, a fost coordonată de administrația liberală, fiind un bun prilej de declarații politice, ca o încălzire pentru prinderea în hora programată miercuri în Piața Unirii. O horă în care s-au alăturat și rivalii politici de la PSD, organizația județeană Iași având și un punct de vedere, cum altfel decât acid, în privința festivității legate de T4, terminal care propulsează Aeroportul Internațional Iași pe locul al doilea în România, cu o suprafață de peste 31.000 metri pătrați.

Noul terminal T4, investiție în valoare de 100 de milioane de euro, a fost construit în doar un an, cu 85% fonduri europene, 13% contribuția de la bugetul de stat și 2% contribuția din bugetul propriu. Rezultat al parteneriatului dintre Consiliul Județean Iași și conducerea Aeroportului Iași, prin directorul Romeo Vatră, terminalul T4 devine cea mai importantă investiție județeană din ultimii 30 de ani. Noul terminal T4 are trei niveluri, șapte porți de îmbarcare duble, 20 de birouri check-in și 8 sisteme de self check-in. T4 este de treisprezece ori mai mare decât terminalul T3, iar îmbarcarea pasagerilor se va face prin trei aviobridge-uri. Aeroportul din Iași are în apropiere un parc fotovoltaic care asigură 20% din consumul de energie și o parcare extinsă cu 600 de locuri.
Provocări, provocări…
„Provocarea noastră va fi operaționalizarea cât mai rapidă a noului terminal, astfel încât să îl putem deschide pe 31 martie, odată cu intrarea României în Schengen pe calea aeriană, adică mai devreme decât era stabilit inițial” – Romeo Vatră, directorul Aeroportului Iași.
„Putem spune, practic, că am construit un nou aeroport la Iași, pentru că noul terminal T4 a schimbat complet fața aeroportului și condițiile de călătorie pe care le vom putea oferi pasagerilor. Până când vom avea autostrăzile care să lege Iașul de vestul și de sudul țării, Aeroportul Iași este autostrada aeriană care ne conectează cu întreaga Europă” – Costel Alexe, președintele Consiliului Județean Iași.



„Acest aeroport reprezintă mai mult decât o simplă construcție, este un simbol al progresului și al inovației noastre. Următorul pas este ca, împreună cu Consiliul Județean Iași, să identificăm și să asigurăm mai multe căi de acces către Aeroport” – Mihai Chirica, primarul Municipiului Iași.
„Aeroportul Iași încheie anul 2023 cu un trafic impresionant de 2,34 milioane de pasageri, o creștere cu peste 50% și un record național și regional. Suntem singurul aeroport din Europa de nord-est cu o asemenea creștere, depășind chiar și marile orașe din România în materie de infrastructură aeroportuar” – Alexandru Muraru, președintele PNL Iași.


„La Iași, s-a găsit soluția finanțării lucrărilor din fonduri europene, iar 85% din costul T4 este acoperit cu bani europeni” – Nicolae Ciucă, președintele Senatului și președintele PNL.
„Ședință de partid”!
De partea cealaltă, Organizația Județeană Iași a PSD susține că evenimentul de prezentare a noului terminat T4 de la Aeroportul Internațional Iași „a semănat cu o ședință de partid”, considerând că „peneliștii au confiscat un proiect reprezentativ pentru întreaga comunitate ieșeană”.
„Proiectul a fost accesat prin intermediul Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în cadrul Programului Operațional de Infrastructură Mare (POIM). Cele peste 300 milioane de lei, valoarea investiției, provin de la Fondul European de Dezvoltare Regională și bugetul de stat (98%), iar restul (2%) fiind alocat din bugetul R.A. Aeroportul Iași”, este versiunea prezentată în comunicatul de presă lansat de Organizația Județeană Iași a PSD.

„Din punct de vedere politic, nimic din toate acestea nu ar fi fost posibile fără implicarea social-democraților. Finanțarea a fost asigurată după intrarea PSD la guvernare și cu un ministru social-democrat la conducerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Îi mulțumesc ministrului Sorin Grindeanu că nu a ținut cont de culoarea politică a administrațiilor locale sau județene atunci când au fost alocate sumele necesare! Mi-ar fi plăcut ca, în acest moment, să putem inaugura măcar unul dintre cele două drumuri alternative (prin cartierul Aviației și prin Aroneanu) pe care atât șefii Primăriei, cât și cei ai Consiliului Județean le tot promit” – Bogdan Cojocaru, președintele PSD Iași.
„Reprezentanții social-democraților din Consiliul Județean Iași au fost permanent preocupați de modernizarea județului susținând toate inițiativele care au vizat dezvoltarea Aeroportului Internațional Iași. Mai mult, primele demersuri pentru construirea T4 au fost realizate în 2019, în timpul administrației social-democrate de la Consiliul Județean Iași”, după cum a subliniat Cristian Stanciu, liderul de grup al consilierilor județeni PSD.
Oficialitățile prezente marți la T4 s-au reunit miercuri dimineață, în Piața Unirii, pentru noi declarații politice, precum și pentru tradiționala horă prilejuită de aniversarea Unirii Principatelor Române într-o concordie pur românească…



